اسلام ناب محمدی

ساخت وبلاگ
Cdarolsaqalain.irخدمات موسسه » بخش پژوهش » مقالات »سه شنبه ششم اردیبهشت ۰۱(0)(0)ولایت فقیه از منظر محقّق حلی (رحمه الله) ولایت فقیه از منظر محقّق حلی (رحمه الله)عبدالرحمن نجفی عمرانچکیدهیکی از موضوعات مهم فقه سیاسی، بحث ولایت فقیه است که استمرار حرکت انبیا و منت‌‌‌‌های آرزوی بسیاری از فقها در طول تاریخ تشیع است، که توسط امام خمینی (رحمه الله) در کشور اسلامی ایران، جامه عمل پوشید ولی اندیشه افراد بسیاری از آن غافل است و گمان می‌کنند که بحث از ولایت فقیه، بحث نوینی است که مرحوم امام (رحمه الله) و شاگردانش، آن را بیان کرده اند یا که در دوران صفویه به وجود آمده است؛ ازاین رو، برای آن که اثبات کنیم چنین بحثی، سال ها قبل از تشکیل انقلاب اسلامی ایران یا دوران صفویه وجود داشته است، ولایت فقیه از منظر محقّق حلّی (رحمه الله) را بررسی کردیم.تمامی فق‌‌‌‌های شیعه، قائل به ولایت فقیه هستند. برخی از آنان، ولایت فقیه را مقیّد و منحصر در امور حسبیه می‌دانند، اما گروه دیگری آن را مطلقه می‌دانند. ولایت مطلقه فقیه، یعنی فقها جانشینان امامان معصوم (علیهم السلام) در تمام شئونات هستند و مانند ایشان حق حکومت و تصرف در اموال و انفس دارند که ادله عقلی و نقلی بر آن دلالت دارد.محقّق حلی (رحمه الله) سخنانی دارد که می‌توان دیدگاه «ولایت مطلقه فقیه» را از آن استظهار نمود. مقیّد نکردن ولایت فقیه به جهت و محدوده خاص، قول به لزوم قرار داشتن بیت المال در دست فقها و قرار دادن ولایت بر قضا از شعبه‌‌‌‌های ریاست عامّه و سپردن اختیار آن، در دست فقیه، هر یک می‌تواند دلیل بر آن باشد که محقّق حلّی (رحمه الله) از طرفداران دیدگاه ولایت مطلقه فقیه است.واژگان کلیدی: ولایت فقیه، ولایت مطلقه، بیت المال، محقّق حلی.مقدّمهم اسلام ناب محمدی...
ما را در سایت اسلام ناب محمدی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : eislam-e-naba بازدید : 95 تاريخ : جمعه 14 بهمن 1401 ساعت: 14:45

م[1/21, 22:29] وحدہ لا شریک لہ: مسئله ولایت فقیه به معناى اعمال امورى که جنبه حکومتى داشته، در همان سال هاى آغاز «غیبت کبرى» در گفتار فقها و علما مطرح بوده است؛ این گفتار درصدد است با مرور نظرات تنی چند از برزگان علمای شیعه، جایگاه ویژه و متعالی این مقام را برجسته نماید.نظریه شیخ مفیدعالم بزرگ محمد بن محمد بن نعمان، معروف به شیخ مفید، وفات یافته سال ۴۱۳ هـ.ق که از فقهاى بزرگ قرن چهارم و پنجم هجرى قمرى بود، در کتاب «المقنعه» در مساله امر به معروف و نهى از منکر، در بیان مراحل و مراتب امر به معروف و نهى از منکر ، هنگامى که به مرحله قتل یا زدن و مجروح نمودن مى رسد مى گوید:«و لیس له القتل والجرح الا باذن سلطان الزمان المنصوب لتدبیرالانام; براى کسى که امر به معروف و نهی از منکر مى کند وقتى به مرحله قتل و ضرب رسید، براى او چنین کارى جایز نیست، مگر این که از سلطان زمان که براى تدبیر امور مردم نصب شده اجازه بگیرد.»سپس سلطان منصوب را در عبارت دیگر شرح داده ومى گوید: «فاما اقامه الحدود فهو الى سلطان الاسلام المنصوب من قبل الله تعالى و هم ائمه الهدى من آل محمدصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و من نصبوه لذلک من الامراء والحکام، و قد فوضوا النظر فیه الى فقهاءشیعتهم مع الامکان; اما مساله اجراى حدود الهى، مربوط به سلطان و زمام دار اسلام است که از جانب خداوند نصب شده است،این ها همان امامان آل محمدصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و کسانى از امرا و حاکمان هستندکه از طرف امامان علیه‌السلام براى این امور نصب شده اند، امامان علیه‌السلاماظهار نظر در این امور را به فقهاى شیعه خود، در صورت امکان،واگذار نموده اند.»شیخ مفید، چنان که از عبارت فوق نیز به دست مى آید، در عصرى قرار داشت که به شدت تحت کنترل سلاطین جوربود، و م اسلام ناب محمدی...
ما را در سایت اسلام ناب محمدی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : eislam-e-naba بازدید : 86 تاريخ : جمعه 14 بهمن 1401 ساعت: 14:45

س کن چیزوں میں تقلید نہیں ہوتی ؟تقلید صرف فروع دین میں ہوتی ہے دو چیزوں میں تقلید نہیں ہوتی۔ 1۔ اصول دین۔2۔ نماز کے واجب ہونے جیسے قطعی اور مسلم امور میں تقلید نہیں ہے۔س تقلید کس شخص پر واجب ہے ؟ج مجتہد شخص کسی کی تقلید نہیں کر سکتا بلکہ وہ خود دلیل سے مسائل کو سمجھتا ہے۔ جو شخص خود مجتہد نہ ہو اور اتنا علم بھی نہ رکھتا ہو کہ احتیاط کر سکے اس پر واجب ہے کہ کسی جامع الشرائط مجتہد کی تقلید کرے۔س : تقلید کسے کہتے ہیں ؟جواب : جامع الشرائط مجتہد کے فتاوی پر عمل کرنے کو تقلید کہا جاتا ہے۔مجتہد کی شرائط بیان کریں ؟ج : مجتہد کی سات شرائط ہیں ؛مرد ، عاقل ، بالغ ، عادل ، شیعہ اثنا عشری ، زندہ حلال زادہ۔س عادل کی کیا تعریف ہے ؟ج : عادل وہ ہوتا ہے جو تمام واجبات پر عمل کرتا ہے اور تمام حرام کاموں کو ترک کرتا ہے نیز اہل محلہ اس کی اچھائی کی تصدیق کریں۔س : اعلم مجتہد کو کو کتنے طریقوں سے پہچانا جاتا ہے ؟ج : مجتہد کو تین طریقوں سے پہچانا جاتا ہے ؟ج : اعلم مجتہد کو تین طریقوں سے پہچانا جاتا ہے۔خود انسان کو معلوم ہو۔دو عالم اور عادل کسی مجتہد کی تصدیق کریں۔علماء کا گروہ خبر دے۔س : مجتہد کے فتوی کو جاننے کے کتنے طریقے ہیں ؟ج :مجتہد کے فتوی کو جاننے کے تین طریقے ہیں۔خود مجتہد سے سننا۔دو عادل افراد سے سننا۔اسی مجتہد کی توضیح المسائل سے دیکھنا۔کسی قابل اعتماد فرد سے سننا۔س فوت شدہ مجتہد کی تقلید کے بارے کیا حکم ہے ؟ج فوت شدہ مجتہد کی تقلید جاری رکھ سکتے ہیں لیکن شروع نہیں کر سکتے۔کیا مقلد کسی ایک یا چند مسائل میں اپنے مجتہد کے علاوہ کسی اور مجتہد کی تقلید کر سکتا ہے ؟جی جن مسائل کو مجتہد نے احتیاط ، محل اشکال یا محل تامل کے ساتھ بیان کیا ہو ان میں کسی دوسرے مرجع کی تقلید کی جا سکتی ہے۔س : پان اسلام ناب محمدی...
ما را در سایت اسلام ناب محمدی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : eislam-e-naba بازدید : 176 تاريخ : يکشنبه 2 بهمن 1401 ساعت: 6:32

آیا تکبیر نماز میت امام علی(ع) و امام زمان (عج) بیش از سایر میت هاست؟همکار پاسخگو Parent Category: حدیث شناسی ارزیابی حدیث 01 اگست 2019 مشاہدات: 1434پرسش:چرا تکبیر نماز میت در مورد امام علی (ع) و امام زمان (عج) گفته می شود بیش از سایر میت هاست؟پاسخ : با سلام و عرض ادب و احترام پرسش شما این بود که : چرا تکبیر نماز میت در مورد امام علی وامام زمان گفته می شود بیش از سایر میت ها است؟پاسخ آن است که:در این موضوع روایتی وارد شده که حضرت علی(ع) در وصیت به امام حسن(ع) فرمود: «بر من نماز بخوان و هفت تکبیر بگو و بدان که آن جایز نیست، جز بر من و مردی که در آخر الزمان خروج و قیام می‌کند و اسمش قائم مهدی و از فرزندان برادرت حسین است».(1)گرچه در پاره‌ای منابع روایی آمده است که علی(ع) بر جنازه سهل به حنیف نماز خواند و هفت تکبیر گفت اما مرحوم حکیم(ره) می‌گوید: این روایت چندان اعتباری ندارد و نمی‌توان طبق آن عمل نمود.(2)بنابر این به عقیده شیعه تعداد تکبیر در نماز میت، پنج تکبیر است. از این که چرا بر بدن حضرت علی(ع) و امام زمان(ع) هفت تکبیر خوانده می‌شود، در روایات اشاره‌ای به علت آن نشده است اما در عین حال روایات دیگری وجود دارد که بر بدن افراد خاصی بیش از پنج تکبیر خوانده شده است. در روایتی آمده که پیامبر(ص) بر بدن حمزه سیدالشهدا هفتاد تکبیر گفت و علی(ع) بر بدن سهل بن حنیف 25 تکبیر گفت. در این روایت آمده که علی(ع) پنج بار نماز میت که هر کدام پنج تکبیر داشت خواند.(3)در روایت دیگر آمده که پیامر(ص) هنگام وفاتش به علی(ع) وصیت‌هایی کرد، از جمله سفارش کرد که 75 تکبیر بر بدن مبارک پیامبر گفته شود.(4)از ابن عباس نقل شده که پیامبر بر بدن فاطمه بنت اسد، مادر امیرالمؤمنین(ع) نمازی خواند که بر بدن هیچ ک اسلام ناب محمدی...
ما را در سایت اسلام ناب محمدی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : eislam-e-naba بازدید : 84 تاريخ : يکشنبه 2 بهمن 1401 ساعت: 6:32

*❤️ بچوں سے محبت کریں* *⚠️ بچوں کو اپنا دشمن مت بنائیں * اسلام ناب محمدی...
ما را در سایت اسلام ناب محمدی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : eislam-e-naba بازدید : 91 تاريخ : يکشنبه 2 بهمن 1401 ساعت: 6:32